Rabu, 23 Januari 2008

sekadar renungan

Salam!
Terima kasih buat yang sudi meng'emel' diriku di selatan semenanjung emas ini - buat bekas teman seperjuangan ust idris yg banyak cerita berangkainya, buat kak fauziah yang banyak berbudi kepada pasukan debat, kppk, dan juga diriku sendiri, buat man ki - "jolok motosikal ye bang?", buat fahrul radzi, bekas anak muridku yg cukup besemangat, juga buat lina anak muridku yang banyak berbudi, serta sesiapa sahaja yang mengenaliku - moga allah memberikan yang terbaik buat kalian!
Hmm, apa komen kalian tentang isu yang berlegar kini - teks komsas pmr & spm yg dikatakan tidak akan lagi mengangkat novel2 pengarang tersohor, sebaliknya memilih teks2 oleh pengarang glmaour kegilaan remaja sekarang? Aku mengikuti perbincangan ini khususnya dalam akhbar mingguan malaysia minggu lepas? apakah teks oleh pengarang2 besar seperti a.samad said, shahnon ahmad, faisal tehrani terlalu 'berat' utk dihadam oleh para pelajar kita? samapai bila kita harus mewajarkan soal 'berat' ini. bagaimana mahu membentuk modal insan jika remaja kita terus disogokkan dengan teks bersifat popular yg hanya menghidangkan 'lauk' memualkan kisah cinta, putus asa, kisah lip lap keglamouran bersifat plastik, seumpama kiambang - nampak indah timbul di air, tetapi akar tak jejak di dasar! apakah kita akan terus mengajar anak2 kita berfikir hanya sejengkal - sudah berjumpa cinta pujaan, hidup ini telah lengkap segala - happily ever after, sedangkan cabaran yang menganga di luar sana cukup besar! Janganlah kita menghumbankan permata yang kita miliki semata2 terpana dengan kemilau pasir di hujung jalan...apa pandangan kalian?
Salam!

1 ulasan:

rahman D berkata...

hmm..ust semua macam tak nak jawab..biar saya jawab...bagi saya secara keseluruhannya penulis baru dan lama perlu diselarikan..janganlah sampai lupakan penulis tua sbb nak tarik minat pelajar untuk membaca.Memang kalau nak ikutkan faisal tehrani,nisah haron,salina ibrahim menjadi kegilaan remaja sekarang,tp otai lama mengapa perlu dikuburkan hasil penulisan mereka...contohnya,,T.Alias Taib..mmg mantap dengan unsur perlambangan dalam sajak beliau...contohnya Pembeli masa sudah...jarang-jarang penulis muda yang boleh menulis sebagini...Shanon ahmad..novel SHit yang dihasilkan mengambarkan objektif penulisan beliau..bukan macam sesetengah penulis muda sekarang yg hanya mahu nama..tetepi skill penulisan hanyalah klise..tiada pembahruan...."jolok motor ye bang " hahahha itulah filem terbaru ku......haha...study ust study