Sabtu, 26 Disember 2009

sekadar renungan











salam...








apa yang aku tuliskan pada post ini merupakan apa yang aku baca pada sebuah media pagi tadi...








terdapat kecenderungan dalam kalangan ibu bapa dewasa ini (baca, bukan semua...) yang memberhentikan pelajaran anak-anak mereka di sekolah agama untuk memberi tumpuan penuh kepada upsr (anak-anak tahu enam). rasional mereka, agar anak2 itu dapat memberikan sepenuh perhatian terhadap pelajaran di sekolah rendah demi mencapai keputusan 5a pada upsr.








apa pandangan kalian?








pada pandangan aku, mengapakah kita perlu mengorbankan sekolah agama semata2 untuk keputusan upsr? bukan bersikap pesimis, tetapi bagi aku agama tetap penting, tiada galang gantinya...bukankah ad din nu nasihah?








berdasarkan pengalaman aku selama ini, mereka yang lazimnya berjaya (dalam kalangan muslim) selalunya adalah mereka yg tidak mengabaikan sama sekali pengajian agama. saksikanlah keputusan pmr, spm, dan stam (juga stpm). bukan sedikit murid-murid yg belajar di sekolah agama mencatatkan keputusan yg gilang-gemilang...








malah dalam kalangan rakan-rakan aku ketik di sekolah pernah menyatakan; budak sekolah agama cemerlang sebab allah menyayangi mereka...








jadi bagi aku, tidak ada sebabnya utk aku atau kalian menggadaikan islam semata-mata untuk mmencatakan keputusan 5a upsr. upsr itu penting, namun hanya islamlah yang akan menyelamatkan kita apabila berhadapan dengan allah kelak; pada hari tiada gunanya segal, phd, kegemilangan upsr, pmr, spm, stpm, diploma, ijazah, master, phd, pangkat, kuasa, harta, dan takhta...








renung-renungkanlah...








salam dari aku!








1 ulasan:

hanani nik berkata...

setuju dengan apa yang ustaz tulis. =)