Jumaat, 14 Disember 2007

sekadar renungan

Salam
Kemandulan Bahasa Melayu?
Mungkin isu ini sudah agak lama berlalu - setelah dicetuskan oleh seorang ahli parlimen dan ianya diulas oleh ketua pengarah DBP.
Aku tidak bermaksud mengulas dan memanjangkan polemik yang seolah-olah dibuat secara bermusim untuk memenuhi strategi masing2 atau mengisi agneda mereka yang bernama individu penting masyarakat
Apa yang ingin aku paparkan di sini hanya sekadar pandangan seorang rakyat marhaen, seorang guru yang mengajar bahasa melayu, seorang manusia malaysia yang telah lama memerhatikan gelagat manusia di negara kita.
Dalam keseronokan kita mengatakan DBP dan ahli-ahli bahasa yang melingkari dan memayunginya sebagai tidak efisyen dan tidak serius memartabatkan bahasa melayu, sehingga menyebabkan kemandulan bahasa melayu, sering terlintas di kepalaku beberapa persoalan:
1. siapakah yang sering tidak selesa berucap dengan bahasa melayu ketika majlis2 rasmi sehingga berucap sepenuhnya dalam bahasa asing ketika seluruh khalayaknya faham akan bahasa melayu
2. siapakah yang mempopularkan bahasa rancu, sekerat melayu, sekerat inggeris ketika berkomunikasi sehingga seolah-olah kelihatan "sekerat belut, sekerat ular"?
3. siapakah yang mencabut akar bahasa melayu sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran sains dan matematik sedangkan bahasa melayu termaktub sebagai bahasa rasmi dan kebangssaan malaysia? siapa pula penyokong2nya ketika DBP dan para pejuang bahasa menentang dasar tersebut?
pada pandanganku, sebelum kita 'membelasah' dan menuding jari menyatakan anda salah, awak tidak betul, engkau silap, sebaik-baiknya kita melihat serta menilai dahulu apa yang telah kita lakukan selama ini. menyalahkan pihak lain sehingga menimbulkan polemik memang mudah dan menyeronokkan, tetapi apakah kebaikannya untuk bahasa kebangsaan kita yang semakin 'tawar' kekuatannya?
lebih baik rasanya kita duduk semeja, mencari mana yang kurang dan berusaha agar martabat bahasa kebangsaan kita kembali diletakkan pada mercu sebenarnya!

Tiada ulasan: