Isnin, 29 Oktober 2007

alahai, sekolah lagi


Salam,


Apa khabar semua?

Baru-baru ini, masyarakat digemparkan dengan isu sekolah - sekolah lagi - laporan TV3 menyatakan kisah segelintir para pelajar yang bebas untuk ponteng sekolah serta bebas keluar masuk sekolah tanpa sebarang rasa khuatir, gusar, atau bersalah. Maka apabila isu ini heboh, pelbagai pihak - sama ada masyarakat umum, pihak PIBG, malah Kementerian Pelajaran sendiri telah bersuara menyatakan keprihatnan mereka berhubung isu ini. Pihak kementerian sendiri memandang serius tentang isu ini.


Nampaknya perjalanan sepanjang tahun 2007 ini banyak diwarnai oleh kisah-kisah klasik, unik, dan panas berkaitan sekolah - bermula dengan kisah2 para pelajar memukul guru, didenda dengan direndam di dalam kolam, guru mendenda para pelajar secara wewenang, dan sebagainya.


Persoalan yang timbul, apa sudah jadi dengan sistem persekolahan di negara kita? Adalah menyediahkan apabila sesautu isu itu timbul, kita mengambil jalan paling mudah dengan saling menyalahkan pelbagai pihak lain tanpa pernah ada rasa keinsafan untuk menilai@ menghisab diri sendiri. Bermulalah episod bangau oh bangau - bangau oh bangau mengapa engkau kurus, bagaimana aku tak kurus, ikan tidak timbul...Begitulah seterusnya - kita tersu menyalahkan orang lain. Dalam hal ini kita menyalahkan pihak guru (terlalu kerap guru dipersalahkan), pihak sekolah, PIBG, masyarakat, dan seterusnya. Begitulah kita, tidak pernah mahu belajar dari kesilapan lalu - lihat dalam episod malang tragedi bas ekspres bukit gantang, feri seagull express dan sebagainya. Bila agaknya kita akan belajar? Sedih bila memikirkan kerana kita sudah sampai ke angkasaraya dan membuat penyelidikan di sana untuk kemaslahatan umat manusia, malangya ironi berlaku - masalah ponteng sekolah di bumi masih belum selesai? Mari kita berfikir...


Tiada ulasan: