Khamis, 1 November 2007

sekadar renungan

Salam!
Hari ini aku nak menceritakan sekelumit kisah yang berlaku ketika aku bersekolah di Johor dahulu. KIsah ini mengambil tempat ketika aku bersekolah di tingkatan lima - lebih kurang 10 tahun dahulu. Kisahnya begini...
Suatu hari, kira-kira 2-3 bulan sebelum SPM, kami sedang berada dalam kelas Sains. Masa tu lebih kurang jam 8.00 pagi yang dikendalikan oleh Cikgu Zaleha Kassim (cikgu kat mana sekarang? Moga dalam rahmat Allah sentiasa) yang komited, baik, dan bersungguh-sungguh mengajar. Ada seorang kawan aku yang hobinya suka datang lewat - sekolah yang sepatutnya bermula jam 7.30 pagi, tapi dia datang ikut suka hati - datang pukul 8, 9, malah pukul 10 pun pernah. Aku yang jadi ketua kelas memang bengang - pening nak isi kedatangan pelajar - dah isi '0' dalam buku kedatangan, tiba-tiba pukul 10 nampak pulak batan hidungnya. Apa lah punya manusia ni?
Jadi ceritanya ketika kelas tu berlangsung, tiba-tiba terpacullah muka selamba kawan aku tu di pintu bilik darjah. Dengan penuh 'macho' dia terus menuju ke tempat duduknya. Apa lagi selepas itu, dia dihujani dengan pelbagai leteran oleh Cikgu Zaleha. Tapi aku rasa, buat menghabiskan air liur aje - kawan aku tu tak berubah pun, senyum simpul lagi. Setelah menghabiskan beberapa minit memarahi kawan aku tu, tiba-tiba Cikgu Zaleha mengeluarkan pertanyaan, "Kamuni datang sekolah sesuka hati, dah nak SPM masih main-main....bla bla bla...Kamu ni nak jadi apa?" katanya agak marah. Dengan selamba kawan tu menjawab, "Saya nak jadi polis...!" Jawapan selamba yang tak terduga dari mulut kawan aku itu menyebabkan ketawa pecah seisi kelas. Cikgu Zaleha yang marah tadi, tidak dapat menahan lucunya dan turut ketawa. Marah entah ke mana, lucu pula yang timbul...
Moral cerita - guru ialah insan kita perlu hormati selain ibu bapa sendiri. Cerita di atas hanyalah pengalaman sebenar aku semasa di sekolah. Pada pandangan aku, janganlah kita mempermainkan guru-guru kerana sekiranya kita berbuat demikian, bukan sahaja tidak beradab, malah dikhuatiri tiada keberkatan dalam ilmu yang diterima. Hormatilah guru setiap masa. Memang guru tidak sunyi daripada kesilapan, namun segala tindakannya - marah, sindir, besit, pukul, dan apa sahaja yang sinonim dengan guru tak lain tak bukan semata-mata untuk kebaikan anak-anak muridnya. Sesungguhnya setiap guru akan berasa bangga apabila anak muridnya benar-benar menjadi "manusia" dan berjaya di dunia dan akhirat. Allah Hu Akbar!

Tiada ulasan: